5 stvari koje bi svaka web prodavnica trebalo da ima
Danas više od 2 milijarde ljudi globalno kupuje online, a trend rasta ovakvog načina kupovine u Srbiji intenzivniji je iz godine u godinu. Međutim, u određenim situacijama korisnici odustaju od kupovine na sajtu i prelaze na sajtove konkurentskih preduzeća.
Zbog čega je to tako?
Naravno, postoji nekoliko razloga. Na primer, jedan od najčešćih jeste da Vaš sajt radi sporo. Statistike kažu da će 47% kupaca odustati ako je vreme potrebno da se stranica učita duže od 3 sekunde. Zatim, ako su proizvodi na Vašem sajtu predstavljeni sa vrlo malim brojem informacija, mali broj ljudi će doći do Vas preko pretraživača, a i oni koji dođu, a imaju izbor da kupe negde gde im je dostupno više informacija, a sa sličnom cenom, pa… I sami znate šta sledi. Slično je i u slučaju da opcija dodavanja proizvoda u korpu, kao i sama korpa nisu vidljivi i jasno istaknuti, ili u još gorem scenariju da korpa ni ne postoji, već korisnik mora da Vas pozove kako bi poručio željeni proizvod.
Shodno svemu navedenom, prilikom izrade web prodavnice jako je bitno situaciju sagledati iz ugla korisnika, kako bi se u sadržaj prodavnice uvrstilo sve ono što korisniku može potencijalno zatrebati. Ukoliko ste se ikada pitali koji su to ključni elementi koje Vaša web prodavnica treba da ima, na pravom ste mestu.
#1 Laka kupovina
Po našem mišljenju, ovo je nešto što je zaista broj jedan i nešto o čemu morate voditi računa. Ne sme da se dogodi navedena situacija da kupci ne mogu da pronađu korpu, ili da ne postoji mogućnost dodavanja u istu. Čitav proces mora biti lak, brz i jednostavan svima. Drugim rečima, ne smeju postojati nedoumice poput „Da li treba da kliknem ovo ili ono?“. Treba izbeći nepotrebne korake, kao što je unošenje detalja o isporuci, već je dovoljno ostaviti opciju da kupac potvrdi da želi iste uslove isporuke kao prilikom prošle narudžbine. Još jedna od sjajnih opcija koju treba uvrstiti je mogućnost pretrage proizvoda – olakšaće korisničko iskustvo i samim tim uticati na njegovo zadovoljstvo, što je jedan od presudnih faktora da u budućnosti ponovo naruči proizvod baš od Vas, umesto Vaših konkurenata.
#2 SEO
Zamislite da se bavite prodajom. Konkretno, Vi ste prodavac semenki, kikirikija i sličnih grickalica i trenutno se nalazite ispred velikog fudbalskog stadiona. Uskoro počinje utakmica. Ljudi sve više i više dolaze i u jednom trenutku, Vi shvatate – za razliku od ostalih prodavaca, zaboravili ste da stavite natpis SEMENKE na svoj štand. Naravno, Vi ćete moći da prodajete, ali samo onima koji se nalaze blizu Vas i mogu da Vas uoče. Svima ostalima, pa… Teško da ćete biti primećeni.
Slično je i za web prodavca koji na svojoj prodavnici nema dobar SEO – moći će da prodaje na osnovu preporuke ili ukoliko je nekome odranije poznat, ali će mu biti izuzetno teško da privuče nove kupce.
#3 FAQ – odgovori na najčešća pitanja
Prema istraživanju sajta Forrester Research, 55% kupaca online prodavnica najverovatnije će odustati od kupovine ako ne mogu dovoljno brzo da pronađu odgovor na svoja pitanja. Napravite bazu pitanja koja najčešće dobijate i konstantno je ažurirajte. Naravno, vodite računa da odgovori ne budu previše detaljni i dvosmisleni.
#4 Kontakt podaci i korisnička podrška
Prema nekim istraživanjima, glavni razlog nezadovoljstva korisnika u mnogim industrijama, čak ispred cene proizvoda i usluga, jeste nedostatak adekvatne korisničke podrške. Vezano za to, zapamtite samo jedno – zadržati postojećeg kupca smatra se čak 6-7 puta jeftinijim od privlačenja novog!
#5 CRM – upravljanje odnosa sa kupcima
Ovo je nešto što je neophodno za Vas – centralna baza svih podataka o Vašim kupcima u kojoj ćete čuvati sve. Demografski podaci, geografski podaci, podaci o potrošačkim navikama… Na ovaj način, olakšaćete brigu o postojećim kupcima, kao i pružanje korisničke podrške, a na osnovu analize svih podataka možete korigovati svoju ponudu, cene, pakovanje, dostavu…
Naravno, sve što ste pročitali bio je pregled samo najvažnijih elemenata. Postoji još mnogo toga o čemu treba voditi računa, a mi smo tu da pre svega saslušamo Vaše želje, a zatim i svojim znanjem i iskustvom pomognemo da svojim korisnicima pružite iskustvo kupovine zbog kojih će Vas preporučiti drugima.
Autor: Vanja Nikolić